tisdag 15 februari 2011

Kallt i Borås

Nu är jag hemkommen från Borås. Det var en väldigt kall helg i Borås med nedåt 16 minusgrader och trots att vi stod i permantenta stallar var det svinkallt och frusna vattenhinkar. Precis som jag trodde i torsdags kväll var Danny först ut på fredag morgon så det vart morgonmat klockan 5 för hästarna och sedan skynda till besiktningen med Danny och sedan på med grejerna så att Peder kunde börja rida fram. Danny verkade inte alls morgontrött och hoppade dubbelnolla, men tyvärr räckte inte tiden till någon placering. Efter danny hade hoppat insåg jag att jag var tvungen att brodda alla hästarna för det var isgata där man gick till framhoppningen, när jag var klar med det besiktigade jag resten av hästarna och då var jag väldigt glad över att jag hade broddat när alla visade upp sina finaste konster i backen ner mot stallet =) Kul att dom var pigga och glada i kylan i alla fall. Peder bestämde sig för att inte rida någon uppvärmingsklass på Arctic så han trimmade honom lite innan 1,40 hoppningen började. Lavinio, kallad Lelle här hemma var först ut och han hade 1 nedslag i omhoppningen. Sen var det Holliday och han var dubbelnolla och tiden räckte till en 3e plats! 1,40 var så stor så att den var delad, och i den andra avdelningen gick Cissi och hon var felfri och snabb och vann klassen!

Efter 1,40 hoppningen var det en show och efter showen skulle det vara en Masterhoppning med 6 inbjudna ryttare bl a Peder. En Masterhoppning är en bana med 6 hinder och innan varje ryttare rider får han eller hon välja ett hinder som dom vill höja. River man åker man ut och hindret sänks igen. Detr kan bli totalt 6 omgångar, för om två ryttare är felfria efter 5 rundor blir det omhoppning. Klassen skulle börja 22.00 så klockan 21 började jag fläta och göra iordning Danny som skulle hoppa, han tyckte nog att jag var lite konstig, han är inte van vid att gå kvällsklasser. Danny som är ganska orutinerad, han har bara gått 1,40 hoppning förut, skötte sig i alla fall hur bra som helst, var felfri i 3 rundor, i den sista låg hindrena på 1,50-1,60 och det räckte till seger då både Sebastian Numminen och Svante Johansson rev i sina 4e rundor. Känns lite bättre att göra klart i stallet så sent när man vunnit! Klockan hann bli halv ett innan jag var klar.

På lördagen hade jag som tur var ingen häst i första klassen utan först ut var Lelle i 1,40 hoppningen. Han var felfri och ganska snabb, blev till slut en tredje plats, för sista ekipage i klassen var Peder och Holliday, som var felfria och snabbast så han vann! Sen var det Cissis tur i 1,50 hoppning, kval till Grand Prix det började bra och Peder satasade på en snabb runda med efter två nedslag i mitten av banan blev hon lite spänd och tillsut blev det fler än 20 hinderfel och dom blev uteslutna. Arctic gjorde sitt jobb och sprang i mål på 4 fel, men hoppade fint, fick en placering och kvalade till Grand Prix.

Söndagen inleddes med en 1,40 hoppning som Cissi hoppade med ett nedslag. Efter det var det final i mellanrundan 1,45 hoppning där Peder valde att rida Lelle och hade ett litet pet på muren och en tid som var för långsam att räcka till winning round. Synd han hoppade väldigt fint annars. Grand Prix var stor och svår, så jag hoppades att det skulle passa Arctic som han rutin från svåra banor, men tyvär hade han inte sin bästa dag, utan hade två nedslag och ett tidsfel. Vi fick istället glädjas åt Lisens och Matrix andraplats!

Det var synd att det var så kallt och så många starter i Borås vilket gjorde att det vart sjukt långa dagar för oss hästskötare annars hade det varit en trevlig tävling med tanke på att många av mina vänner också var där. Vi hann dock med en mysig middag med Team Blondin, vilket består av Ida - Alex Zetterman, CK - Svante Johansson, Matilda - Svante Johansson Jennie - Royne Zetterman, My - Jens Fredricson och Nettan - Pia Levin. Vi alla är blonda och träffas ofta på tävling =)

Nu har jag en vecka hemma som kommer ägnas till stor del av körlektioner, så snart har jag mitt lastbilskort!

Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar